Christian Sommer: Kontaktchef i reklamebureauet Clienti

Christian Sommer: Kontaktchef i reklamebureauet Clienti

Min karriere har ført mig fra tv-tilrettelægger til konceptudvikler over rådgiver til strategisk kontaktchef og jeg har skiftet fokus hver gang. Jo mere viden, jeg har fået, jo mere overordnet er det, jeg beskæftiger mig med, blevet.

Lagt online: 27.03.2014

Arbejdsopgaver:

Jeg arbejder meget stratetisk og på tværs af alle medier. Jeg går ud og jagter de større koncerner. Det handler om at stille de rigtige spørgsmål til virksomheden (kunden), som f.eks. hvordan forholder I jer til målgruppen og har det virket? Derefter går jeg hjem og planlægger kommunikationsopgaven og sender først nu opgaven videre til de kreative. Jeg udfører ikke selv på det kreative plan. Som strategisk planner handler det om at positionere virksomheden i mediebilledet. Jeg fungerer også som rådgiver og sælger, så jeg har brug for viden om kommunikation mellem mennesker. Så er der en del projektledelse i jobbet.

Uddannelse:

Cand.mag. i medieret kommunikation fra 2000

Hvad har din uddannelse givet dig (af kvalifikationer)?

Uddannelsen i kommunikation har givet mig en grundlæggende forståelse og indsigt i mennesker og medier. Nogle kompetencer har jeg tilegnet mig senere. I starten var jeg god til konceptudvikling inden for det, der interesserede mig, nemlig film og levende billeder. Senere er jeg også blevet god til trykte medier. Jeg bruger mig selv til at komme derhen, hvor jeg gerne vil hen.

Det handler meget overordnet om at kunne angribe en problemstilling - f.eks. at lave 17 minutters tv-flade til på fredag - med en metodisk tilgang, hvor opbygning, strukturering, viden-om og produktivitet hjælper dig igennem til målet. Om det er tilrettelæggelse af tv-programmer, strategiplaner, kampagner, koncepter eller andet, så har uddannelsen givet mig en grundlæggende metodisk tilgang til problemerne.

Praktik

Praktikken viste sig at få ret stor betydning for den retning min karriere har taget. Jeg var i praktik som tv-tilrettelægger på reklamebureauet AM Production (i dag Combine) og lavede tv indenfor fritid, kulturliv, mode, og var selv vært på nogle programmer. Det handlede om at lave et koncept og sælge idéerne. På AM Production fik jeg stor indsigt i at lave tv og film. Det jeg har taget med mig fra min praktikperiode er viden om, hvordan man sætter en historie sammen. I første omgang en historie på en tv-kanal, men senere også i forhold til andre medier, heriblandt de trykte. Praktikken kan have stor betydning for, om man kommer til at sidde som intern medarbejder i en organisation eller på den anden side af desken og skal sælge et kommunikationsprodukt.

Speciale

Mit speciale handlede om TV-programmer og det narrative.

Oversigt over karriere:

AM Production
Digitales
AM Production A/S
SHRPA
Par No 1
Clienti