Slut med skæve jobmatch: Nyt projekt skal knække koden til at lave jobmatch med kunstig intelligens

Der er godt nyt til de mange danskere, der årligt navigerer i jobsøgningsjunglen. Et nyt forskningsprojekt går nu i gang med at knække koden til at matche jobsøgende med de rigtige jobs. Et projekt, som bliver støttet af Innovationsfonden med knap 7,1 mio. kroner.

Lagt online: 14.09.2020

AAU, KU og Jobindex vil matche mennesker med de rigtige job

Kender du det? Som nyuddannet humanist foreslår din jobsøgningsportal dig at søge en stilling som overlæge, eller som erfaren erhvervskonsulent bliver du foreslået at søge et job som SOSU-assistent. Det skyldes, at ingen hidtil er lykkedes med at designe den perfekte algoritme til at lave gode jobmatch.

Den udfordring vil forskere på Københavns Universitet og Aalborg Universitet løse i samarbejde med IT- og rekrutteringsvirksomheden, Jobindex.

Nøglen til det nye system er unikke data fra de omtrent 100.000 stillinger, som Jobindex’ jobkonsulenter har matchet manuelt over de sidste 10 år. Dem skal forskerne bruge til at give systemet viden om, hvilke personlige egenskaber og faglige evner, der passer bedst til hvilke stillinger.

Det bliver ikke en let opgave. Der sidder forskere verden over og arbejder med at lave sådanne systemer. Men med de unikke data fra Jobindex, som ingen andre ligger inde med, tror vi på, at vi kan knække koden til at skabe et brugbart værktøj, der vil kunne hjælpe mange jobsøgende. Det bliver en IT-løsning, som aldrig er set før, siger professor ved Københavns Universitet, Christina Lioma.

Flere vil lande i det rette job

Værktøjet vil være i stand til to ting: For det første at matche kandidater og stillinger langt bedre og ud fra flere parametre, end det er muligt i dag.

- Systemet bliver bygget på den samme slags algoritme, som Netflix og Spotify bruger til at anbefale dig nye film eller ny musik på baggrund af dit tidligere forbrugsmønster. Ved at kigge på jobhistorik, bopæl og personlige præferencer for arbejdspladskultur vil den kunne skræddersy sine anbefalinger af jobs til dig, siger lektor ved Aalborg Universitet, Toine Bogers.

For det andet skal systemet kunne generere automatiske tekster, som rekrutteringskonsulenter kan bruge, når de kontakter mulige kandidater.

Standardteksten, som konsulenterne normalt sender ud, skal tilpasses ud fra viden om, hvad de enkelte kandidater lægger vægt på. Dette vil virke mere overbevisende og fange kandidaternes opmærksomhed for stillingen – og gerne føre til, at man får øjnene op for nogle jobs, som man ellers ikke havde lagt mærke til.

Et nyt system, der kan sortere skarpt

Jobindex står for 10 procent af jobbesættelserne i Danmark. Siden virksomheden startede i 1996, har omkring 300.000 danskere fundet deres job via Jobindex. Beregninger viser, at de effektiviseringer, som projektet vil kunne lede til, vil kunne spare samfundet for op mod 1 mia. kroner.note

- I dag foreslår vores systemer jobs blandt andet ud fra, hvad man tidligere har kigget på. Men det nytter ikke noget at få vist en masse stillinger fra Novo Nordisk, hvis man ikke er et godt match til sådan en type virksomhed. Vi har over 20.000 jobannoncer og 200.000 uploadede CV’er på Jobindex, og derfor glæder vi os til at tilbyde vores brugere et system, som kan sortere skarpt, siger Kaare Danielsen, adm. direktør i Jobindex.

Christina Lioma

Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU)

Tlf. 21 55 47 31

Mail: c.lioma@di.ku.dk

Kaare Danielsen

Adm. direktør

Jobindex

Tlf. 20 73 50 10

Mail: kd@jobindex.dk

Toine Bogers

Lektor

Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet

Mail: toine@hum.aau.dk

Om projektet

• Innovationsfondens investering: DKK 7.094.012
  • Samlet budget: 10.157.330 kr.
  • Officiel titel: Using Machine Learning for Personalized and Persuasive Job Recommendation
  • Hovedansøger: Datalogisk Institut, Københavns Universitet
  • Partnere: Jobindex, Aalborg Universitet
  • Varighed: 3 år

*Beregningen er lavet ud fra en tommelfingerregel. Hvis vi antager, at vi kan gøre de 10 procent, som Jobindex bidrager med til den danske beskæftigelse, 1 procent bedre, har vi gjort erhvervslivet 1 promille mere effektivt, hvilket svarer til 1 mia. kroner.