Foto fra udstillingen: Den fantastiske ål. Lys og lyd er med til at skabe en helhedsoplevelse.

Museumsgæster skal lære at gå på opdagelse

Som museumsgæster er vi vanedyr, og når vi besøger et museum, gør vi, som vi plejer. Så selv om designerne bag en udstilling har inddraget spændende nye måder at formidle, risikerer gæsterne alligevel at ende passive foran plancherne. Derfor er det vigtigt, at museerne fortæller, hvad de forventer af de besøgende på en udstilling. Det viser ny forskning fra Aalborg Universitet.

Lagt online: 05.11.2019

Foto: Kristina Madsen. Fra udstillingen: Den fantastiske ål. Lys og lyd er med til at skabe en helhedsoplevelse.

Kristina Madsen har netop færdiggjort sin ph.d. på Aalborg Universitet, om hvordan man kan forbedre formidlingen på museer. Og en af de ting, der kom bag på hende, var, at selv om folk giver udtryk for, at de gerne vil have flere oplevelser, når de går på museum, så har de svært at omstille sig til nye formidlingsformer. Kristina Madsen fortæller:

- Det er rigtig vigtigt, at museet fortæller gæsterne, hvad man giver dem mulighed for på udstillingen. Det kom bag på mig, hvor meget vanedyr, vi er. Alle designernes gode idéer er ikke nødvendigvis nok til at få gæsterne til at gøre noget anderledes, når de kommer på museum. Mange går f.eks. stadig bare rundt og læser tekster og er meget passive, selv om man egentlig giver dem mulighed for at være aktive. Vi er f.eks. vant til, at man ikke må røre ved genstandene. Men det vil jeg faktisk lige netop gerne have, at publikum gør, og det bliver man så nødt til at fortælle, at de gerne må.

Kristina Madsen mener, at museumsgæster skal have muligheden for at være mere aktive i deres museumsoplevelse. Publikum skal kunne gå på opdagelse i en udstilling på samme måde som, hvis man er på en skattejagt, så det hele ikke bare står fremme. Det kan man f.eks. opmuntre til ved at bygge udstillingen, så museumsgæsterne skal flytte ting for at kunne komme forbi. Hun har for eksempel lavet en udstilling i samarbejde med Limfjordsmuseet, hvor gæsterne blandt andet skulle lede efter flaskeposter med beskeder i.

Balancegang mellem underholdning og læring

Kristina Madsen mener også, at tingene ikke må være gemt væk bag en glasmontre, fordi det er vigtigt, at vi også får en taktil fornemmelse af dem. Man skal have lov at få en fysisk fornemmelse af vores kulturhistorie. På en udstilling om ål, skal man f.eks. kunne prøve at løfte et ålejern, så man kan få en fornemmelse af, hvor tungt, det var.

Digitale elementer er også effektive i at understøtte oplevelsen. Det kan f.eks. være lyseffekter eller lydfortællinger med sensorer, så de aktiveres, når brugerne går forbi og rører ved genstandene. Ved hjælp af lys og lyd kan de besøgende blive fanget i en helhedsoplevelse og ført et andet sted hen, hvor de bruger mange flere af sanserne.

- Museumsformidling handler om, hvordan museet bedst sætter tingene frem for at fortælle den historie, som man gerne vil fortælle gæsterne om, siger Kristina Madsen. – Men der skal være en balance mellem det, vi skal lære, og hvordan vi skal lære det, så det ikke bare bliver en tivolitur at gå på museum; vi skal også lære noget om historien.

Inspiration til museumsfolk

Museerne har ifølge Kristina Madsen både lysten og viljen til at udvikle den måde, museet formidler sin viden, men skridtet til faktisk at ændre på formidlingsformerne er vanskeligt, blandt andet fordi museerne er presset økonomisk. Det er svært især for de små museer at ansætte fagligheder til at løfte formidlingsdelen til nye højder teknologisk og designmæssigt.

Kristina Madsen har derfor sammen med en kollega blandt andet udviklet et spil til museumsfolk, der skal lave udstillinger. Det skal hjælpe dem med at få idéer til, hvordan de kan formidle deres viden på nye spændende måder.

Yderligere information

Læs Kristina Madsens ph.d.-afhandling her

Kristina Madsen forsvarer sin afhandling d. 20. november 2019. Læs mere om forsvaret her.

Kristina Madsen: tlf: 3023 6084 / krma@hum.aau.dk

Kommunikationsmedarbejder Susanne Togeby: tlf: 2588 7757 / susannet@hum.aau.dk