AAU-forskere i oplevelsesdesign evaluerer Universitarium

Bliver børn og unge egentlig mere interesserede i naturvidenskab, teknik og IT, når de har besøgt Universitarium? Det spørgsmål forsøger to AAU-forskere i oplevelsesdesign at få svar på, når de skal evaluere effekten af den formidling, der foregår via Universitariums mange forskellige aktiviteter. Teknologipagten støtter evalueringen med 200.000 kroner.

Lagt online: 11.02.2019

Tekst: Trine Kristensen, AAU Kommunikation
Foto: Universitarium

Flere unge skal få øjnene op for de naturvidenskabelige, ingeniørvidenskabelige, tekniske og IT-baserede fag, og det har AAU’s Universitarium arbejdet på siden 2003.

I 2019 skal der for første gang laves en grundlæggende evaluering af, om aktiviteterne i Universitarium så rent faktisk virker efter hensigten. Det har en bevilling fra Teknologipagten på 200.000 kroner netop gjort mulig.

Naturvidenskab i øjenhøjde

Universitarium er et sommereksperimentarium for børn, unge og deres forældre, hvor studerende formidler i øjenhøjde og hiver videnskaben helt ned på jorden og ud i hænderne på de besøgende.

- Universitariums DNA er den meget umiddelbare tilgang til naturvidenskaben. Vi har bestemt indtryk af, at det er en tilgang, der fungerer for børnene og de unge. Men vi har brug for mere håndfast viden om effekten af Universitarium. Det har vi langt om længe fået mulighed for nu, siger projektleder Lene Klitgaard.

Oplevelsesbaseret læring i fokus

Evalueringen udarbejdes af professor Marianne Lykke og lektor Mette Skov, som begge forsker i oplevelsesdesign, og som har erfaringer med lignende forskning i oplevelsesbaseret læring fra Experimentarium i København. Evalueringen foregår blandt andet via såkaldte walk-alongs, hvor forskeren følges med en gruppe besøgende (fx en familie) rundt i udstillingen.

- Når vi går med de besøgende og aktivt oplever udstillingen sammen med dem, får vi et unikt indblik i, om de rent faktisk får de oplevelser og bruger udstillingen, som det var tiltænkt, forklarer Marianne Lykke, professor ved E-Learning Lab – Center for User Driven Innovation, Learning and Design.

Guidelines og designprincipper til fremtidige interaktive udstillinger

Evalueringen skal munde ud i en række guidelines og designprincippier til denne generelle type interaktive udstillinger. Den skal også bidrage med konkret viden om, hvordan Universitarium kan blive endnu bedre. I starten af 2020 forventes evalueringen at ligge klar.

- Universitarium har blandt andet til formål at fremme interessen for STEM-fagene (Science, Technology, Engineering and Math, red.). Vi har brug for humanistiske kompetencer for at undersøge, om vi når i mål med det. Det er meget positivt, at vores fagligheder på denne måde kan spille sammen, siger Lene Klitgaard.
Læs mere om:

Teknologipagten