Studerende fra Interaktive Digitale Medier vinder første udgave af Health HUB Innovation Award

Daniel Nielsen, der studerer Interaktive Digitale Medier, vinder første udgave af Health HUB Innovation Award for sin idé om en mobil-app, der ved hjælp af persuasive design hjælper ADHD-ramte voksne med at strukturere deres hverdag og samtidig gøre dem klogere og mere handlekraftige i forhold til deres egen diagnose.

Lagt online: 08.07.2021

Tekst: Thomas Møller Christensen, AAU Innovation. Foto: Heidi Nørgaard Jensen, AAU Innovation.

Onsdag den 30. juni vandt AAU-studerende Daniel Nielsen den første udgave af ’Health HUB Innovation Award’. Konkurrencen er et helt nyt initiativ, som Health HUB AAU har lanceret for at hylde den gode sundhedsfaglige idé og innovationspotentialet blandt alle AAU’s studerende.

Daniel Nielsen, der studerer Interaktive Digitale Medier, vandt for sin idé om en mobil-app, der ved hjælp af persuasive design hjælper ADHD-ramte voksne med at skabe struktur og overblik i deres hverdag. Persuasive design handler om at påvirke brugeren til at ændre adfærd eller foretage bestemte handlinger på en måde, så brugeren er velvidende om den ændrede adfærd. Derudover lærer app’en også de ADHD-ramte om deres egen diagnose og adresserer den angst, der ofte følger med ADHD.

ENDNU IKKE FÆRDIGUDVIKLET

Idéen til Daniel Nielsens app, som har fået arbejdstitlen ’Styr på hverdagen’, udsprang af hans speciale. Konceptet er dermed fortsat nyt, og han vidste derfor ikke rigtigt, hvad han skulle forvente af konkurrencen.

- Det var fedt og en anelse surrealistisk, for jeg havde slet ikke regnet med at vinde. Flere af de andre havde jo allerede udviklet prototyper og fået samarbejdspartnere, mens min idé stadig er på et konceptplan, forklarer Daniel Nielsen og tilføjer, at selvom konceptet er nyt, er det ikke uprøvet; det er nemlig blevet co-kreeret og valideret i samarbejde med en psykiater.

ROS OG ANERKENDELSE FRA DOMMERPANELET

Daniel Nielsen fik ros for sin idé, som dommerpanelet så et stort potentiale i. Men derudover imponerede han også dommerne med en flot pitch, der bragte fysiske og virtuelle elementer sammen i en højere enhed. Noget der medvirkede til, at han også vandt publikumsprisen.

- Jeg vidste godt, at jeg er god til at præsentere, men jeg har ikke prøvet at lave sådan en pitch her før. Men det var en spændende udfordring at tage det akademiske ud af mit speciale og forsøge at gøre det konkret og forståeligt for dommerpanelet. Og det lykkedes heldigvis, fortæller Daniel Nielsen.

GIVER LYST TIL MERE

Oprindeligt var det Daniel Nielsens plan at finde et arbejde, når han færdiggør sit studie. Men 1. pladsen i ’Health HUB Innovation Award’ har fået ham på andre tanker, og han har derfor blandt andet allerede snakket med Studenterentreprenørskab på AAU om en plads i deres Startup-program.

- Det var fedt og et stort selvtillidsboost at få bekræftet, at der kan være et behov for min idé hos voksne, der lever med ADHD. Og det har da givet mig blod på tanden i forhold til at satse 100 % på min idé, så jeg kunne helt sikkert godt forestille mig at arbejde videre med den, siger Daniel Nielsen.

FAKTA: ’HEALTH HUB INNOVATION AWARD’

Sammen med 1. pladsen fulgte 10.000 kr., mens 2. pladsen modtog 5.000 kr. Ud over Daniel Nielsens idé var følgende idéer udtaget til den endelige finale:

• En scanningsrobot, der automatisk og med stor nøjagtighed kan måle din temperatur. Robotten kan f.eks. placeres, så du kun får adgang til en butik eller arbejdsplads, hvis du er feberfri. Robotten er udviklet af AAU-startuppen Really A Robot, og idéen vandt 2. pladsen.
  • Et system, der genskaber temperaturfølsomhed i håndproteser.
  • En bæredygtig sprøjte, der i gennemsnit reducerer materialeanvendelsen med 70 % og sparer sundhedspersonale for mange timers arbejde.
  • Et transportabelt etui til insulin, der både styrer temperaturen på insulinet og gør diabetikeren opmærksom på, hvis insulinet bliver defekt.

Dommerpanelet, der bedømte de indsendte idéer, bestod af:

• Jane Bjerregaard, Innovationschef, Idéklinikken/Region Nordjylland
  • Jesper Haaning, Project Vice President, Novo Nordisk
  • Jonas Kierkegaard, Leder af Roche Innovationslab, Roche
  • Kenneth Kastaniegaard, CEO i Biogenity
  • Mads Lause Mogensen, CEO i Treat Systems
  • Ole Kæseler Andersen, pro-dekan for forskning ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

FAKTA: HEALTH HUB AAU

Health HUB AAU er en af fem decentrale HUB´s ved AAU, der understøtter innovation, iværksætteri og entreprenørskab. Health HUB AAU er et samlingspunkt, der sikrer, at entreprenørskab og innovation udøves tæt på de faglige miljøer, der arbejder med sundhedsrelaterede problemstillinger. HUB´en er således både et samlingspunkt internt; det er en indgang for udefrakommende, der ønsker interaktion med universitetet inden for området og endelig er det også et sted, hvor der bygges bro indefra og ud for de studerende og forskere, der ønsker kontakt til virksomheder og sundhedssektor.

Daniel Nielsens speciale er tilgængeligt her:

HverdagsRo - A mobile app for adults with AD/HD with focus on persuasive design