Studerende nytænker Statens Museum for Kunst

Studerende nytænker Statens Museum for Kunst

Studerende på Kommunikation og Digitale Medier præsenterede for nylig deres forslag til fornyelse af den faste samling på Statens Museum for Kunst (SMK). ”Ideerne er gennemarbejdede og inspirerende,” siger leder af digitale produktioner ved SMK Mathilde Schytz Marvit.

Lagt online: 25.01.2016

Kunst som børneteater, afstemninger om favoritmalerier, en kuppel med selfies fra gæsterne og et garderobetræ.

Det var bare nogle af de tiltag, som AAU-studerende for nylig foreslog som supplement til den faste udstilling på Statens Museum for Kunst (SMK). Forslagene blev præsenteret ved et arrangement på SMK 15. januar.

I efteråret og vinteren har femte semester af Kommunikation og Digitale Medier på Aalborg Universitet København nemlig samarbejdet med SMK om at finde nye vinkler på museets faste samling. Her har de undersøgt, hvordan samlingen kan trække flere tilbagevendende gæster til og samtidig forbliver interessant at arbejde med for museets ansatte.

- Vi har fået mange gode bud, og de studerende er gået til opgaven med flid. Mens idéerne ikke nødvendigvis føres helstøbt ud i livet, kan de inspirere et fremtidigt tiltag, siger Mathilde Schytz Marvit, leder af digitale produktioner ved SMK.

En af ideerne kom fra 23-årige Simon Eriksen. Under titlen ”SMK Now” har han sammen med sin projektgruppe designet og afmærket forskellige ruter rundt i museet, hvor man kan udforske nutidige temaer om flygtninge, monarkiet, kvindeliv eller kunst i sig selv.

Ruterne skiftes så ud med jævne mellemrum, og nye temaer kan komme til.

- Det har været en god oplevelse, og SMK har gjort meget for at hjælpe os på vej. De har vist os tillid og givet os vejledning i en reel problemstilling, som de går og arbejder med. Det er fedt som studerende, siger Simon Eriksen.

Det første af sin slags

De studerende fik fem uger med løbende vejledning af både deres undervisere og SMK til at ideudvikle og lave brugerundersøgelser. Det er første gang, at SMK gennemfører et forløb af den længde og format med en så stor gruppe af studerende. Og det kan ses i slutproduktet, fortæller Mathilde Schytz Marvit.

- Vi samarbejder med mange universiteter og mange studerende, og tit får de bare en halv times oplæg og afleverer et produkt nogle uger senere. Denne gang har de studerende og lektorerne været dedikeret over længere tid, og det har givet gode resultater. Vi vil meget gerne gentage successen, siger Mathilde Schytz Marvit. 

De studerendes ideer blev præsenteret ved et arrangement den 15. januar på SMK.

Yderligere information: 

  • Journalist Mads Gregersen, AAU Kommunikation, tlf. 9940 3921.
  • Lektor Stine Ejsing-Duun, Institut for Kommunikation, AAU, tlf. 5190 21 24.