To specialer fra Aalborg Universitet løb med 1. og 2. pladsen for bedste kommunikationsfaglige speciale

To specialer fra Aalborg Universitet løb med 1. og 2. pladsen for bedste kommunikationsfaglige speciale

Tre kandidater fra kommunikation på Aalborg Universitet, København, vandt 1. pladsen ved K-forums specialepris 2014 for deres fælles speciale om deleøkonomi - også betegnet collaborative consumption - og hvad dette begreb indebærer og betyder for traditionel virksomhedskommunikation. 2. pladsen gik til to kandidater fra interaktive digitale medier i Aalborg med et speciale om, hvilken rolle digitale medier kan spille i omstillingen af opfattelsen af affald som noget, der blot skal bortskaffes, til affald som ressource.

Lagt online: 06.02.2015

Billedet viser vinderne af 1. pladsen Julie Elina Lipsøe Jørgensen, Julie Cornett og Katrine Skanning

K-forums specialepris uddeles til specialer med en kommunikationsfaglig vinkel. Bedømmelsen tager udgangspunkt i specialets faglige niveau og dets modighed og nytænkning i enten emne, vinkel eller begge dele. To specialer fra Aalborg Universitet løb med hhv. 1. og 2. pladsen for bedste kommunikationsfaglige speciale.

1. pladsen: Julie Elina Lipsøe Jørgensen, Julie Cornett og Katrine Skanning, Kommunikation, Aalborg Universitet København med specialet:

Kunsten at ride på den kollaborerende bølge – en fællesskabende og værdifuld virksomhedsbranding af Dinner Surfer

I begrundelsen til vinderspecialet roser juryen specialet for dets emnevalg og for at bringe noget helt nyt til det kommunikationsfaglige bord. Endvidere hedder det i udtalelsen: "Specialet har et let og ligefremt sprog og en imponerende struktur, som evner at lege med den traditionelle specialeform. Specialet udmærker sig ved sin nytænkning og valg af teori samt metoderefleksion. Det forholder sig på forskningsmæssig vis kritisk til sit genstandsfelt og er enormt brugbart i erhvervsøjemed."

Om specialet:

Kunsten at ride på den kollaborerende bølge – en fællesskabende og værdifuld virksomhedsbranding af Dinner Surfer

En økonomisk ansvarlighed, ressourcebevidsthed og bæredygtighed er vokset frem i takt med en voksende forståelse for klodens sårbarhed. Et nyt og mere ansvarsbevidst forbrugsmønster har vundet indpas rundt omkring i de danske dagligstuer. Vi skaffer os i stigende grad adgang til  produkter, services og oplevelser ved at dele, låne og leje frem for at eje.  Collaborative consumption, som dette fænomen blandt andet er blevet døbt, så for første gang dagens lys for 15 år siden i USA. Specialet beskæftiger sig med, hvad der gemmer sig bag fænomenet collaborative consumption, og hvad dette fællesskabsinspirerede forbrugsmønster betyder for virksomheder og traditionel virksomhedskommunikation.

Læs mere i artiklen "Deleøkonomi er det nye sort. Bytte-bytte-købmand", Kommunikationsforum 27. august 2014

Læs hele specialet "Kunsten at ride på den kollaborerende bølge" af Julie Elina Lipsøe Jørgensen, Julie Cornett og Katrine Skanning

Om de tre kandidater:

Julie Elina Lipsøe Jørgensen arbejder som Kommunikationskonsulent hos BEDRE PSYKIATRI; Julie Cornett arbejder i Nordic Marketing hos L'Oréal og Katrine Skanning stiler mod et job inden for feltet deleøkonomi. Alle tre er kandidater i kommunikation.

2. pladsen  Marie Hune og Nanna Høg med specialet:

Fra affald til ressourcer – strategisk forretningsudvikling i et digitalt og designorienteret perspektiv

Fra affald til ressourcer – strategisk forretningsudvikling i et digitalt og designorienteret perspektiv

Specialet beskæftiger sig med kommunikationen som en ressource i forretningsudvikling med udgangspunkt i et samarbejde med Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S. Udfordringen for affaldsselskabet består i at videreformidle og bearbejde den viden, som man opnår gennem arbejdet. Særligt “projekt Nulskrald”, som omhandler borgernes affaldsminimering- og håndtering, giver selskabet en stor viden om borgernes adfærd og holdninger til affald. Denne viden udgør et stort udviklingspotentiale for selskabet, men er samtidig en stor udfordring at håndtere, og her udgør de digitale medier en ressource, som styrker formidlingen og kommunikationen – og derigennem forretningen. Gennem workshops og specialet givet Marie Hune og Nanna Høg konkrete bud på, hvordan interne processer i forhold til projektstyring og bearbejdning af viden, samt ekstern formidling, kan forbedres gennem digitale medier.

Læs mere i artiklen "Fra affald til ressourcer", kommunikationsforum 21. december 2014

Læs hele specialet "Fra affald til ressourcer" af Marie Hune og Nanna Høg

Om de to kandidater:

 Marie Hune er ansat som marketingkoordinator hos SACKit, hvor hun har ansvar for såvel online som offline kommunikation. Nanna Høg har netop færdiggjort et kursus i online marketing. Begge er kandidater fra Interaktive Digitale Medier og fik 12 for specialet.