Tablets og digitale tavler kan styrke undervisningen i billedkunst

Tablets og digitale tavler kan styrke undervisningen i billedkunst

Lærere i folkeskolen støder ofte panden mod en mur, når de skal undervise i digitalt billedarbejde. Teknikken driller alt for ofte, og mange lærere mangler relevant faglig og didaktisk viden og færdigheder. Helle Rasmussen har i sin ph.d.-afhandling på Institut for Kommunikation udviklet en model for, hvordan man som lærer konkret kan tænke it-didaktisk og derved skabe grundlag for bedre undervisning i billedkunst - og i andre faglige og tværfaglige sammenhænge i skolen, hvor digitalt billedarbejde indgår.

Lagt online: 09.06.2017

Foto: colourbox

Digitale billeder er i stigende grad blevet en del af børns verden, og er derfor også en del af faget billedkunst. I skolen skal eleverne lære at forholde sig til - og selv udtrykke sig ved hjælp af digitale værktøjer. Men billedkunstlærere i folkeskolen står overfor en række udfordringer, når de skal undervise i digitalt billedarbejde. De teknologier, der typisk er til rådighed såsom stationære pc’er og digitalkameraer, giver ofte en række praktiske og tekniske problemer. Desuden oplever lærerne, at deres faglige og didaktiske forudsætninger for at undervise i digitalt billedarbejde er mangelfulde. Konsekvensen er, at mange lærere i billedkunst kun anvender it i mindre grad i undervisningen – nogle slet ikke.

Kvalificering og fornyelse af undervisningen i skolens billedkunstfag

Helle Rasmussen har i sin ph.d.-afhandling undersøgt de udfordringer, lærerne står over for i digitalt billedarbejde og implementeret, testet og udviklet nye it-didaktiske designs. Resultaterne fra undersøgelsen har hun omsat til en model, der konkret anviser dels et it-didaktisk setup i forhold til at inddrage og integrere relevante medier og læremidler i det digitale billedarbejde, og dels anviser en række begrundede aktiviteter og tiltag i undervisningen. Helle Rasmussen siger:

- Modellen er som sådan et redskab til lærerne i deres tilrettelæggelse af undervisning i digitalt billedarbejde, som skaber grundlag for, at kvalificering og fornyelse af undervisningen i skolens billedkunstfag kan finde sted. Undervisning i digitalt billedarbejde, som er tilrettelagt med udgangspunkt i denne model, fremmer et dobbelt læringsmål om henholdsvis kompleks betydningsfremstilling i det digitale billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling.

En didaktisk udfordring

Ifølge Helle Rasmussen oplever lærere ud over de tekniske vanskeligheder en række forskellige udfordringer, der hænger sammen med, at digitale billeder er anderledes end analoge billeder, og undervisningen derfor skal gribes an på en anden måde:

- Digitalt billedarbejde kan ikke forstås fagligt med det samme begrebsapparat, som anvendes i arbejdet med analoge billeder, bl.a. fordi digitale billeder typisk også integrerer lyd og tekst i større eller mindre omfang. Arbejdet med fremstilling af betydning i digitale billeder er af samme grund langt mere komplekst og potentielt fagligt overskridende, hvilket kan være didaktisk udfordrende. Den model for it-didaktisk design af digitalt billedarbejde, som mine undersøgelsesresultater har udmøntet sig i, er et forskningsbaseret bidrag til at håndtere denne didaktiske udfordring.

Tablets er en fordel i billedkunstfaget

Helle Rasmussens forskning peger blandt andet på potentialet i at inddrage tablets, læringsplatform og digital tavle i undervisningen. Her udmærker en tablet sig ifølge Helle Rasmussen ved at være et mobilt, multifunktionelt, hurtigt og let anvendeligt alternativ til de traditionelle medier. Med en tablet kan eleven nøjes med dette ene redskab, hvilket frigiver ressourcer til at fokusere på læreprocesserne omkring det digitale billedarbejde.

Fire læringsmæssige potentialer ved tablets og digital tavle i billedkunst

Tablets tilfører endvidere et ’analogt touch’ til det digitale billedarbejde. Det skyldes blandt andet touch-skærmen, som giver en fysisk interaktion med mediet. Hermed skabes grundlag for en særlig måde at erfare på, som svarer til den måde, man erfarer på, når hånden i analogt billedarbejde rører ved et materiale, forklarer Helle Rasmussen. Denne form for erfaring kaldes ’taktilt syn’. Helle Rasmussen undersøgelse har vist, at taktilt syn eksempelvis kan fremme elevernes færdigheder i at etablere relationelle samspil mellem billeder og lyd.

Brug af tablet til digitalt billedarbejde bidrager også til at optimere arbejdet med fremstilling af kompleks betydning i det digitale billedarbejde, fordi filer på tablet forholdsvis let kan flyttes mellem forskellige programmer. På den måde kan man eksempelvis udvikle eller redigere billedsiden af en billedproduktion i et program og efterfølgende flytte filen over i et andet program for at tilføje eller optimere lydsiden der.

Læringsplatform og digital tavle kan fremme læringsudbyttet

Et andet resultat af Helle Rasmussens undersøgelse er, at brug af læringsplatform og digital tavle kan fungere som ramme for et praksisfællesskab omkring det digitale billedarbejde. Når eleverne bruger disse redskaber til at dele og reflektere over deres foreløbige såvel som færdige resultater af det digitale billedarbejde i klassen, sker der en ’af-privatisering’ af billedarbejdet, som ifølge Helle Rasmussen har potentiel læringsmæssig værdi. Dette i samspil med andre tiltag kan støtte og stimulere eleverne i deres arbejde med udvikling af det billedmæssige indhold og befordre refleksioner over samspil mellem indhold og form.

Billedkompetencer er relevante for undervisere i alle fag

Ifølge Helle Rasmussen kan digitalt billedarbejde udmærket være middel for læring i andre fag og på tværs af fag i skolen, og den model, hun har udviklet, er således ikke forbeholdt den billedpædagogiske praksis.

Modellen er imidlertid ikke i sig selv garanti for, at undervisningen får den beskrevne effekt. Helle Rasmussen undersøgelse viser nemlig også, at lærernes egne digitale billedkompetencer spiller en afgørende rolle for udfoldelse af modellen af det it-didaktiske design i praksis. Blandt andet af den grund er digitale billedkompetencer principielt relevante kompetencer for undervisere i alle fag og i alle læringskontekster.


Billeder: Screen shots af elevproduktioner. Fra Helle Rasmussen ph.d.-afhandling.

For yderligere information

Afhandlingen har titlen: ”Kompleks betydningsfremstilling i digitalt billedarbejde og billedæstetisk kompetenceudvikling i skolen - En Design-Based-Research-inspireret undersøgelse af hvordan it-didaktisk design kan fremme læringsudbyttet af digitalt billedarbejde på iPad på 5. klassetrin” og kan downloades frit ved at følge linket.

Kontakt

Helle Rasmussen, mobil: 2729 5070 / e-mail: hlr@hum.aau.dk