Små børn er storforbrugere af digitale medier

Ny rapport fra Medierådet for Børn og Unge sætter fokus på små børns brug af medier og digitale teknologier. Børnene i undersøgelsen er flittige mediebrugere, men deres brug af teknologi er i overvejende grad passiv og kun i begrænset omfang kreativ og skabende. Institutioner og skoler kan komme på banen med alternative måder at bruge teknologien, mener forskerne bag rapporten.

Lagt online: 23.05.2016

Børn i dag er vokset op med internet og adgang til online indhold som spil og YouTube, og de bruger digitale medier som en naturlig og integreret del af hverdagen. Alligevel er internettet en abstrakt størrelse for børn i 5-6 års-alderen. De opfatter ikke internettet som et ‘sted’, og de bruger det ikke til at kommunikere med andre eller til at søge information. Dette fremgår af rapporten ”Young Children (0-8) and Digital Technology".

Rapporten er udarbejdet af medieforskerne Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet og Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet i samarbejde med Medierådet for Børn & unge. I rapporten formidles de danske resultater af en stor europæisk undersøgelse, som har belyst helt små børns brug af teknologi og digitale medier i hjemmet. Rapporten har fokus på præferencer, færdigheder og holdninger hos både børnene og deres forældre. Resultaterne er formidlet på dansk i rapporten ”Digitale medier i småbørnshøjde - Om 0-8-årige børns brug af digitale medier i hjemmet”.

Blandt børnene i undersøgelsen er iPad’en det foretrukne medie. Forældrene opfordrer selv børnene til at bruge de digitale medier og opfatter ikke brugen som problematisk eller risikofyldt.

Karakteristisk for de 5-6 åriges brug af digitale medier er, at de primært ser film, tv og spiller. Brugen af medier er således i overvejende grad passiv eller konsumerende og i mindre grad producerende. Eksempelvis bruges iPads sjældent som kamera, til kommunikation eller til andre kreative udfoldelser, og børnenes brug af medier og teknologi ligner på den måde til forveksling gammeldags tv-sening.

På den baggrund anbefaler rapporten blandt andet, at forældre deltager aktivt og produktivt i børnenes brug af digitale medier, og at institutioner (dagtilbud, skoler og kulturinstitutioner som for eksempel biblioteker og museer) i højere grad end det er tilfældet i dag, fokuserer på mediernes kommunikative og kreative potentialer og derved kan inspirere til til en mere aktiv brug af medierne.

Yderligere information

Hent en kortere, formidlet udgave af rapporten på dansk: ”Digitale medier i småbørnshøjde - Om 0-8-årige børns brug af digitale medier i hjemmet

Kontakt: Malene Charlotte Larsen