Filmanalyse

Denne bog rummer introduktion af teori om filmanalyse gennem konkrete analyseeksempler, der spænder fra tidlig proto-filmteori til den seneste forskning som fx emotionsteori og post-film. Bogen er redigeret af Jørgen Riber Christensen og Steen Ledet Christiansen.

Lagt online: 09.01.2017

Filmanalyse - redigeret af Jørgen Riber Christensen og Steen Ledet Christiansen

Filmanalyse er en introduktion af teori om filmanalyse gennem konkrete analyseeksempler. Udgivelsen omsætter filmteorier til analytisk praksis, hvor hvert kapitel kombinerer en metode med et filmværk. De enkelte kapitler redegør for en metode, hvorefter metoden eksemplificeres konkret i en analyse af et specifikt filmværk. Der indgår et historisk rids over metodens teoretiske ophav og dens vigtigste litteratur, og styrker og svagheder ved metoden indgår i kapitlets konklusion.

Filmanalyse spænder fra tidlig proto-filmteori til den seneste forskning som fx emotionsteori og post-film. Ligeledes har de film, der analyseres i kapitlerne, en historisk spredning fra tidlige stumfilm til nye film. Med sine 19 kapitler bliver materialet også til et oversigtsværk over metoder.

Bogens talstærke forfatterhold repræsenterer store dele af film- og medieforskningsmiljøerne på danske universiteter, og på den måde er bogen ikke kun vidtfavnende, hvad angår teorier, men den afspejler også filmvidenskaben som fagområde.

Filmanalyse henvender sig til undervisningen i de forskellige film- og medieuddannelser, primært på universiteterne, og i film- og mediekurser i andre fag.

Filmanalyse er nr. 5 i bogserien MÆRKK – Æstetik og Kommunikation. Se andre bøger i MÆRKK - æstetik og kommunikation.

Bogens forfattere:

Kim Toft Hansen