Ny app skal højne livskvaliteten for mennesker med hørehandicap

Professor Anne Marie Kanstrup fra Institut for Kommunikation skal i samarbejde med forskere fra Oticon udvikle en gratis app og onlineportal for mennesker med hørehandicap.

Lagt online: 27.07.2016

Uddannelses- og Forskningsministeriet har netop bevilget i alt 500.000 kr. til et nyt forskningsprojekt, ”App(etite) for life with hearing impairment”. Bag projektet står professor Anne Marie Kanstrup fra Institut for Kommunikation samt eHealth Research Area Manager Ariane Laplante-Lévesque og eHealth-forsker Annette Cleveland Nielsen fra Oticons forskningsenhed, Eriksholm Research Centre. De skal sammen udvikle en gratis app og en onlineportal for mennesker med hørehandicap, som skal støtte kommunikation mellem sundhedspersonale, hørehæmmede og deres pårørende.

- At miste hørelsen kan være forbundet med social isolation, kognitive vanskeligheder, angst og depression og tidlig pensionering. Formålet med dette projekt er derfor at lave en løsning, som matcher brugernes kommunikationsbehov i hverdagen, forklarer Anne Marie Kanstrup.

Projektet inddrager derfor mennesker med hørehandicap og deres pårørende som vigtige eksperter i designet af den nye app. Det ser Anne Marie Kanstrup frem til, ligesom hun glæder sig over de muligheder, samarbejdet mellem Aalborg Universitet og Eriksholm Research Centre lægger op til.

- Jeg er meget begejstret over, at vi har fået etableret dette samarbejde. Tæt samarbejde med industri og borgere er en del af Aalborg Universitets DNA, og dette projekt bygger på denne tradition og bringer gode perspektiver med sig for fremtidigt samarbejde.

For yderligere information kontakt:

Anne Marie Kanstrup på telefon: 99 40 31 70 eller på e-mail: kanstrup@hum.aau.dk