Kommunikation og digitale medier tog både 1. og 2. pladsen for bedste kommunikations-specialer – for andet år i træk

Kommunikationsforum har kåret de bedste kommunikationsspecialer i Danmark i 2015. To kandidater fra kommunikation og digitale medier på Aalborg Universitet i København vandt førstepladsen, og andenpladsen blev tildelt et speciale fra kommunikation og digitale medier i Aalborg.

Lagt online: 08.02.2016

Foto øverst: Karina Kjær og Mathilde Ramsdal Tavenard fra Kommunikation på Aalborg Universitet i København vandt K-forums specialepris i2015. Fotograf Adam Garff.

Det var i alt 61 specialer som var tilmeldt konkurrencen, hvoraf 8 gik videre som nominerede i den endelige finale, der endte med både en 1. og 2. plads til kommunikation og digitale medier – for andet år i træk.

1. pladsen: speciale om sociale relationer som betalingsmiddel

Karina Kjær og Mathilde Ramsdal Tavenard fra Kommunikation i København vandt førsteprisen for specialet: Social valuta: Når relationer bliver betalingsmiddel

Karina Kjær og Mathilde Ramsdal Tavenard: Social valuta: Når relationer bliver betalingsmiddel.

Som forbrugere bliver vi og vores købekraft ikke længere alene målt på antallet af kroner på bankbogen men også i stigende grad på antallet af følgere og venner på vores sociale konto. Hermed er der opstået et ganske nyt betalingsmiddel, en valuta udsprunget af ideen om værdibegrebet social kapital. Specialet undersøger, hvordan social kapital kan defineres, hvordan værdien genereres og anvendes fra et forbrugerperspektiv, samt hvilken indvirkning kapitalformen har på eksisterende forbrugsmønstre. Hent en revideret udgave af specialet (pdf).

Christian Jantzen, som var vejleder på specialet, begrunder indstillingen med, at det er et nyt, uudforsket emne, som behandles originalt ved inddragelse af bredspektret teori og gennem et omhyggeligt metodisk design. Endvidere  vidner specialet om store ambitioner, analytisk tæft og meget betydelige evner til at tænke selvstændigt.

Om specialet sagde juryen blandt andet:

- Interessant og relevant problemstilling. Det er spot on! Specialet giver læseren konkret viden og leverer et originalt bidrag til forståelsen af et nyt fænomen på de sociale medier. Velskrevet, veludført og en velfortjent vinder.

For yderligere information kontakt:

Mathilde Ramsdal Tavenard: Mathilderamsdal@hotmail.com
Karina Kjær: karinakk88@gmail.com

2. pladsen: speciale der griber fat i grundlæggende kommunikations- og organisationsformer på Aalborg Universitetshospital

2. pladsen i K-forums specialepris 2015:  Rie Bing, Nicolaj Harbo og Malte Lebahn: Den blinde plet i arbejdet med håndhygiejne

Foto: Andenpladsen i K-forums specialepris 2015:  Rie Bing, Nicolaj Harbo og Malte Lebahn for specialet: Den blinde plet i arbejdet med håndhygiejne. Fotograf Adam Garff.

Rie Grønbeck Bing, Malte Lebahn og Nicolaj Harbo Christiansen fra kommunikation i Aalborg vandt andenpladsen for specialet: Den blinde plet i arbejdet med håndhygiejne: Et filosofisk hermeneutisk kommunikationsspeciale på Aalborg Universitetshospital

Rie Grønbeck Bing, Malte Lebahn og Nicolaj Harbo Christiansen: Den blinde plet i arbejdet med håndhygiejne: Et filosofisk hermeneutisk kommunikationsspeciale på Aalborg Universitetshospital

Specialets omdrejningspunkt er et af de mest komplekse problemer på vores hospitaler i dag, nemlig hospitalserhvervede infektioner. Omtrent hver tiende patient på de danske hospitaler ender med en hospitalserhvervet infektion, og disse koster alene i Nordjylland 100 ekstra hospitalssenge hver dag. Selvom disse tal har ligget stabilt år efter år, kommunikeres problemet både i forskning og praksis, som om løsningen blot består i simpel adfærdsregulering af hospitalspersonalet. I specialet fremføres det på overbevisende vis, er denne tilgang ude af trit med problemets egentlige karakter. De tre kandidater har undersøgt nytænkende løsninger, der griber fat i grundlæggende kommunikations- og organisationsformer på Aalborg Universitetshospital. Hent specialet (pdf).

Om specialet sagde juryen blandt andet:

- Det er et fremragende projekt, og for kommunikationspraktikeren er det yderst relevant. Specialet er baseret på et kæmpemæssigt og grundigt arbejde med mange væsentlige perspektiver. Det er lækkert layoutet med egne modeller, der sammen med specialets velskrevne indhold gør læsningen til en fornøjelse. Specialets emne er utraditionelt, modigt og meget relevant, og specialet er på en og samme tid både virkelighedsnært og akademisk".

Specialet blev vejledt af Ann Charlotte Thorsted.

For yderligere information kontakt:

Rie Grønbeck Bing: riebing@hotmail.com

Nicolaj Harbo Christiansen: n.harbo@gmail.com