AAU-forskere i kunstsamarbejde

Sammen med en gruppe kunstnere har AAU-forskere deltaget i kunstfestivalen Land-Shape. Målet var at udforske kunstens virkemidler og inddrage dem i det videnskabelige arbejde.

Lagt online: 21.06.2016

At AAU-forskere aldrig er bange for at gå nye veje, har Lone Kørnøv fra Institut for Planlægning samt Claus Rosenstand, Elisabeth Jochum og Falk Heinrich fra Institut for Kommunikation netop vist. I forbindelse med kunstfestivalen Land-Shape i Blokhus indgik de i samarbejde med syv kunstnere om at skabe fire kunstværker.

- Kunsten kan noget, som videnskaben ikke kan. Kunsten kan berøre og inddrage mennesker på en anden måde, fordi den arbejder med konkrete aktioner, følelser og forestillingskraften.  Kan vi få kunstneriske dimensioner ind i vores videnskabelige arbejde, kan det derfor skabe en ny dimension, forklarer lektor Falk Heinrich, som var initiativtager til projektet.

Kunsten kan inspirere til konkrete projekter

Et af de områder, hvor det kan komme til udtryk, er i forhold til processer, der inddrager borgere eller brugere enten i forhold til decideret oplevelsesdesign eller i form af en undersøgelse. Forskningen beskæftiger sig derfor med, hvordan dette kan foregå, så hele mennesket bliver inddraget.

- Her dur det ikke med kun abstrakt viden. Hvis vi skal ramme borgerne, hvor de er, og skabe noget sammen med dem, skal vi tale til dem i et andet sprog, end videnskaben gør i dag, og her kan vi hente inspiration fra kunsten, understreger Falk Heinrich.

Det endte med en skulptur og en kuglebane

Sammen med sine tre kollegaer forlod Falk Heinrich derfor for en stund de vante rammer på AAU for at bygge hhv. en skulptur og en kuglebane sammen med kunstnerne.

- For mit eget vedkommende blev det til mange timers video, der dokumenterer en pingpong mellem konkret håndværksarbejde i form af at bygge en stor skulptur sammen sammen med kunstneren Thomas Wolsing og filosofiske overvejelser om kunsten inspireret af den tyske filosof Heidegger. Derudover arbejdede professor Lone Kørnøv sammen med kunstnerduoen Pelle Brage og Julia Bruun med spørgsmålet, hvordan kunst og viden om bæredygtighed kan inspirere hinanden. Resultatet var en kuglebane, der udfordrede de besøgendes holdninger til klimaproblematikken.

Disse erfaringer bliver senere på året offentliggjort i en videnskabelig artikel, og forskerne er ikke i tvivl om, at de vil fortsætte med at udforske kunstens og videnskabens møde.

- Men næste gang bliver det ikke som led i en kunstfestival. Her var kravet nemlig, at der skulle komme et konkret kunstværk ud af samarbejdet, og jeg mener ikke nødvendigvis, at det er den vej, vi skal gå for at gøre brug af kunstens sprog i en videnskabelig kontekst, siger Falk Heinrich.

Fakta:

- Land-Shape fandt sted den 2.-4. juni ved Blokhus Gateway

- Bag festivalen stod Nordjyllands kulturaftale, KulturKANten

- Fire AAU-forskere fra Institut for Planlægning og Institut for Kommunikation deltog.