Kreativ markedskommunikation Æstetik og deltagelse

Kreativ markedskommunikation Æstetik og deltagelse

Kreativ markedskommunikation belyser aktuelle tendenser inden for markedskommunikation med særligt fokus på forbrugernes kreative og digitale deltagelse. Bogen er redigeret af Birgitte Stougaard Pedersen og Anne Marit Waade.

Lagt online: 13.12.2017

Kreativ markedskommunikation belyser aktuelle tendenser inden for markedskommunikation. Bogens forfattere fokuserer på tre væsentlige tendenser, der vedrører markedsføring i en digital kultur.

  1. Hvordan reklamer i stigende grad kan betragtes som æstetiske objekter, der arbejder på at skabe en æstetisk følelse hos modtageren.
  2. At markedsføring appellerer til deltagelse ved at inddrage publikum på konkrete måder, fra tekstuelle gættelege til onlinedelinger, fanaktiviteter og events.
  3. At markedsføring ikke længere kun finder sted i kendte reklamemedier og -genrer, men derimod bliver komplekse kommunikationsstrategier, fx virale, finurlige og brugergenererede kampagner online eller opsigtsvækkende markeringer i byrummet.

Bogens analyseeksempler er udvalgt og struktureret i forhold til tre overordnede perspektiver, der belyser kreativ markedskommunikation:

  1. Sanselig markedskommunikation med fokus på æstetik og krop: multisensorisk reklameæstetik, lydbranding og ASMR videoer
  2. Online markedskommunikation med fokus på digital deltagelse og virale effekter: mode på Instagram, unboxing videoer på YouTube og celebrity filmpromotion på Facebook
  3. Markedskommunikation i byens rum: flashmobs, guerilla-markedsføring samt kulturturisme som stedsbranding

Bogen henvender sig til forskere og studerende i humanistiske og samfundsvidenskabelige fagmiljøer, hvor analyse af markedsføring er på dagsordenen.

Bogens forfattere:

Nicolai Jørgensgaard Graakjær
 
Helle Kannik Haastrup
 
Iben Have
 
Helle Breth Klausen
 
Ane Nygaard Meyer
 
Birgitte Stougaard Pedersen
 
Line Grarup Ringgaard
 
Thomas Mosebo Simonsen
 
Jan Løhmann Stephensen
 
Line Hassall Thomsen
 
Anne Marit Waade